Monday, August 27, 2007

*** Tuk Kenali Melangkah Ke Makkah ***

Kebolehan dan kepintaran Tuk Kenali telah memikat hati Haji Salleh Janggut sehingga mendorongnya untuk menjodohkan anak perempuannya, Mek Nik, dengan Tuk Kenali. Ketika itu Tuk Kenali berusia 16 tahun. Tetapi perkahwinan di atas kehandak orang tua itu berlansung selama 1 tahun sahaja, diikuti dengan perceraian. Di sebalik peristiwa itu tersembunyi hikmah yang besar. Tuk Kenali empunyai cita-cita yang besar dan hasrat yang terpendam untuk mendalami ilmu di Makkah. Dengan berkat dorongan ibunya, yang membekalkannya wang $22, dan galakan dari kawan-kawan, Tuk Kenali bertolak ke Tanah Suci dengan kapal layar ketika berusia 18 tahun (sekitar 1886).

Pelayaran ke Makkah dengan kapal layar yang sepatutnya memakan masa 3 bulan tergendala kerana kapal mengalami kerosakan dan terpaksa mengambil masa 6 bulan untuk tiba di Makkah. Ketika sampai di Makkah, musim haji telah berakhir. Di Makkah, hampir 7 bulan pertama Tuk Kenali tiada tempat tinggal tetap, hanya menetap di serambi Masjidil Haram. Sesudah mempunyai tempat menginap, beliau masih gemar ber’iktikaf, bermutala’ah, belajar dan tidur di masjid. Tuk Kenali hidup sederhana; pakaiannya hanya 2 pasang, kerap kali makan berlaukkan ikan kering, sedikit tidur dan seringkali tidur berbantalkan lengan.Beliau juga membuat kerja-kerja sambilan untuk menyara belanja pengajiannnya, termasuk menjadi tukang masak.

Beliau dikatakan menjadi tukang masak di rumah seorang hartawan. Hartawan itu menerima Tuk Kenali berkhidmat dengannya kerana terpikat dengan kerajinan dan kehalusan akhlaq beliau. Hartawan itu dikatakan berasal dari Kelantan dan bermukim di Makkah. Falsafah hidup Tuk Kenali di Makkah ialah : ‘ Berbelanja ketika penuh saku, berhenti ketika tangan kosong. Nikmat Allah melebihi bilangan rambut; wajib disyukuri. ‘

Bersambung...

No comments: